šeštadienis, lapkričio 12, 2011

Ach, tie majai...

Viena is nemazo skaiciaus mano viesnages San Cristobal de las Casas dienu teko garbe apsilankyti keliuose is maju tiesioginiu palikuoniu - tzotziliu - kaimuose. Idomiausias is ju - San Juan Chamula. Is pavadinimo galima spresti apie tradicine krikscionybes itaka siai vietovei. Vis delto siuo atveju si itaka ne itin tradicine, taciau tikrai isskirtinai idomi... Indenai, kaip zinia, zmones isdidus. Pripazine pralaimejima uzkariautojams ispanams, jie sutiko priimti ir siu tradicijas, taciau pritaike jas savaip... kad neizeistu proteviu ir islaikytu rysi su jais...
Aisku, butina pasakyti, kad kai kurie maju ir krikscioniu tikejimo elementai netgi sutapo. Pavyzdziui, majai nuo daug senesniu nei krikscionys laiku garbino kryziu. Taciau maju kryzius nebuvo skirtas nukryziavimui. Jis simbolizavo keleta dalyku - kapokmedi (isp. ceiba), kuris, maju tikejimu, laiko Visata (labai daznai maju kryziai puosiami, o kartais beveik visiskai paslepiami medziu sakomis), Saule, kaip gyvybes kureja ir palaikytoja (horizontali dalis zymi Saules kelione is rytu i vakarus, vertikali - zenita), ir pacia Visata, kuri maju pasauleziuroje buvo vaizduojama kaip rombas, o kartu simbolizavo keturias pasaulio salis. Maju kryzius negali buti statomas tiesiogiai ant zemes, be to, ne kiekvienas norintis siuose indenu krastuose gali pasistatyti kryziu - jie statomi tik specialiai parinktose vietose.
Kapinese kryziu statyti galima. Is tiesu, tai netgi vienintelis leidziamas kapo papuosimas. Visos kapines nuklotos pusu spygliais - jie kokiu 10 cm ilgio, todel atrodo kaip zole. Sygliais dengiamos ir baznycios grindys - jie simbolizuoja zeme ir atskiria nuo pozeminio pasaulio. Kapinese balti kryziai statomi mirusiems vaikams ir nescioms moterim, zali/melyni (majai ir zalia, ir melyna spalvas vadina vienodai) - paaugliams ir jauniems zmonems, juodi - senyvo amziaus mirusiesiems.
Salia kapiniu stukso senosios San Juan Chamula baznycios, sugriuvusios per zemes drebejima, griuvesiai. Sventuosius, kurie tuo metu buvo sioje baznycioje, vietiniai perkele i naujaja, taciau jiems neatleido uz tai, kad neatliko savo pareigos - saugoti baznycia. Del to, nors sie ir stovi baznycioje, per procesijas jie neisnesami i gatves, maza to - is ju atimtos sielos, ant krutiniu pakabinant veidrodzius. Kad sie sventieji labai nesupyktu, kartkartemis jiems uzdegama viena kita zvakele, taciau siaip jie niekinami...
Baznycioje fotografuoti griezciausiai draudziama, tad si nuotrauka is google. Rytu puseje - altorius, vakaru - pagrindines durys. Jos visa laika uzdarytos, kadangi vakaru puse, kur leidziasi saule, turi buti tamsi. Pietu puseje yra vieninteliai du dideli baznycios langai, apsvieciantys siaurine - Saules zenito puse. Pati pietine puse, simbolizuojanti nakti, yra sukaupusi visus neigiamus, vietiniu manymu, elementus - krikscioniska kryziu, kelis paveikslus ir krikstykla. Taip, misios sioje baznycioje nevyksta, o atskiru miesto bendruomeniu paskirtu specialiu "sargu" paskirtis - ne tik priziureti tvarka baznycioje, bet ir... saugoti ja nuo kunigo. Kunigas cia ileidziamas tik sekmadieniais, kriksto sakramentui - vieninteliam is tzotziliu pripazistamu krikscionisku sakramentu. Kunigas, ju teigimu, uzurpuoja baznycia, tampa tarsi jos seimininku, o baznycia turi priklausyti bendruomenei. Todel sioje baznycioje tiesiog kiekvienas ateina, kada pageidauja, su savo prasymais ir maldavimais, zvakemis ir gerimais, savajai maldai... Beje, i "normaliaja" krikscionybe atsiverte bendruomenes nariai isvejami ir paprastai apsigyvena San Cristobalio lusnynuose...
O baznycioje viskas vyksta taip. Kiekvienas atejes prasistumdo spygliusir tiesiog ant grindu susistato savo zvakes (kiekvienas prasymas turi atitinkama zvakiu skaiciu - skirtingu dydziu ir spalvu), kai kurie atnesa ir vietinio alkoholio arba kokakolos - negalavimams nuplauti ir Dievui bei sventiesiems "pagridyti". Anksciau vietoj kokakolos buvo naudojamos cukranendriu sultys - siais laikais paprasciau nupirkti kokio gazuoto gerimo...
Beje, ir patys sventieji, nors turi krikscioniu sventuju vardus, vietiniams labiau simbolizuoja ju protevius, net aprengti pagal vietines tradicijas.
Chamula isvertus reiskia "vieta, kur daug vandens". Del to vietiniai garbina sv. Jona krikstytoja, ir altoriuje stovi ne Jezus, o butent sv. Jonas. Del sios priezasties ir krikso sakramentas pripazistamas, nors krikstykla ir stovi "blogojoje", pietu puseje, kadangi pats sakramentas indenams vis dar siejasi su uzkariavimu ir pazeminimu...
Baznycios isore galima fotografuoti be problemu - ji krikscioniska, todel vietiniams beverte...
Cia nufotografavau atviruka, todel kokybe nekokia:
Beje, gido - taip pat maju palikuonio - patikinimu, 2012 metais pasaulio pabaigos nebus! :) Jo teigimu, sis teiginys - tai kitu saliu tyrinetoju interpretacija, majai to niekada nesake, o 2012 metais tiesiog turetu pasibaigti vienas didelis astronominis ciklas. Valio!!! :)